Schietsport visueel gehandicapten

Kunnen blinden en slechtzienden schieten?

Een vraag aan familie, vrienden en kennissen van blinden en slechtzienden.

De schietvereniging Wilhelm Tell vraagt uw speciale aandacht voor blinden en slechtzienden in uw omgeving.

Wij hebben nog tijd, plaats en gelegenheid voor het sportschieten met speciaal aangepaste middelen ten behoeve van blinden en slechtzienden.

Omdat blinden en slechtzienden dit niet, of slechts met speciale hulpmiddelen, kunnen lezen wordt deze mededeling onder uw aandacht gebracht zodat u dit aan hen kunt vertellen. U wordt uitgenodigd om mee te komen kijken op de schietbanen om ook aan de blinden en slechtzienden duidelijk te maken hoe en waarom e.e.a. plaatsvindt.

De schietsport is een leuke sportieve inspanning waarbij je spieren en concentratievermogen hard nodig hebt, om toch een resultaat te kunnen bereiken. Het lijkt eenvoudig maar toch enige inzet is dan noodzakelijk.

Blinden en slechtzienden missen het beeld, zij zijn dan afhankelijk van andere hulpmiddelen dan OOG, KEEP, KORREL, KIJKER en VIZIER. Met behulp van elektronische- en akoestische apparatuur, aangepaste kijker en koptelefoon, krijgt men een pieptoon te horen, die iets hoger wordt naar mate de roos wordt benaderd. Een lamp verlicht het doel, zijnde een kaart met daarop in het midden “de roos” met puntenverdeling.

Hoe hoger het piepsignaal in de koptelefoon, hoe beter wordt gericht op de kaart. Om op de juiste manier de hoogste toon te vinden en dan vast te houden en ook nog te schieten is voor blinden en slechtzienden juist het bijzondere van de schietsport. Concentratievermogen gecombineerd met spierbeheersing.

Voor de blinden en slechtzienden die de sfeer enz. van de schietsport een willen proeven en meebeleven om toch een idee te verkrijgen, wat en hoe het schieten als sport van hen kan betekenen, kom eens langs.

Is uw interesse gewekt? Onze clubavond speciaal voor blinden en slechtzienden, maar ook oefenavond voor gewone leden is op woensdagavond van 19.30 uur tot 22.00 uur. Hulp en assistentie is dan ook aanwezig.

Voor informatie kan men ook op woensdag-, donderdag en vrijdagavond contact opnemen met de schietvereniging Wilhelm Tell op de Achtergracht 13, Weesp.

Film Schieten voor visueel gehandicapten